Jawa 555 racing
První pokusy o zvýšeni výkonu pionýra nemá cenu popisovat, jelikož výsledky byly velmi nepatrné, v podstatě žádné. Díky tomu jsem se na to taky vykašlal a přestal jsem ničit motory. Začaly se u nás jezdit silniční závody 50 ccm, tak jsem se šel podívat. V te době byla ještě konkurence malá, přesto jsem se nestačil divit jak to prvním dvěma pionýrům jede, ostatní už na tom tak dobře nebyli, prostě klasické pincky. V kopci jeli všichni kromě prvních dvou za jedna a někteří jezdci zkoušeli zvýšit výkon svých strojům tím, že se odráželi nohama. Další ročník závodu už zaznamenal mnohem větší účast a přibyl i počet upravených strojů. Závody se mi zalíbily a začalo se znova upravovat, vznikl první (bojím se to tak napsat) "závoďák" Jawa 555 racing.
Jawa 555 racing 1
O motorech jsem toho už věděl dost od mala, ale ne dost na to, abych si mohl udělat vlastní válec, výfuk a ostatní. Proto jsem to bez jakehokoli počítání prostě zkusil, začal jsem válcem, přečasovaný a rozšířený sací kanál, rozšířený výfukový kanál bylo vše co jsem tehdy mohl udělat,
Karburátor JIKOV 2920 jsem použil z ČZ 125 s průměrem difuzoru 20 mm, původní výfuk jsem vyměnil za Hikone, který sice má boost efekt, takže to hezky zatáhne, ale průběh výkonu je moc strmý pro 3 kvalty.
Jawa 555 racing 1 testovací jízda
Maximální otáčky 9000 ot./min. a průběh výkonu lepší než u seriového motoru, max rychlost 85 km/h při převodu 12/55. jediný problém byl, že se motorce nechtělo moc zatáčet a tak jsem se párkrát projel po trávě, podvozek pařeza není zrovna ideální na závody, hlavně zadní vidlice, a to jsem ještě nezmínil. že sedlo se přeměnilo na kámen. Zbývá den do závodu a zdá se mi, že motorka už moc netáhne, tak se jdu ještě projet a domů přijíždím rychlostí 40 km/h, celá noc v garáži a závada nenalezena, aneb na závod jdu zase pěšky. Po týdnu jsem zjistil, že se vysypal kolík, který jistí magneto, to se protáčelo a předstih se měnil jak se mu zachtělo.
Jawa 555 racing 2
Jawa 555 racing 2: jiný válec, upravené kladívkové zapalování, max. otáčky 10 000 ot./min. Na závodech to bylo vidět, přestože jsem startoval z konce, zanedlouho jsem byl 3., potom to vzdala přední brzda a trochu jsem se proletěl křovím a musel jsem zpomalit, po dalším výletu mimo trať, tentokrát málem do stromu jsem to vypustil a propadl jsem se na 5. místo, bez brzd to nejde, maximálka 95 km/h a to už se těžko zastavuje jen zadní brzdou.
Válec je pozměněná verze úpravy ze Světa Motorů.
Za dva dny po závodě to vzdal píst, vyviklaly se kolíky kterýma byla zaslepena drážka pro druhý pístní kroužek a motor ztratil výkon, nový píst pro tento válec se mi už dělat nechce, jde se na další válec, tentokrát bude více času a můžu se zaměřit i na spolehlivost motoru.
Jawa 555 racing 3
Konečně přijde na řadu nová hlava, kvalitnější píst, tenčí pístní kroužek, spočítaný výfuk se 3 stupňovým difuzorem, nejspíš i karburátor a to hlavní je nový válec, už žádné pokusy, teď to musí lítat.
technické údaje
obsah válce: 52,5 ccm
vrtání x zdvih: 39 x 44 mm
kompresní poměr: 16:1
maximální otáčky. : 11 000 ot.min.
počet rychlostí: 3
Model nového pístu a výkresy jsou už hotové, může se začít s výrobou.
upravený válec a vložka válce...
Nakonec z válce vznikla "slušná konzerva", takže budu muset udělat nové sání atd., startovací páka už bude asi jen na ozdobu, nedělám si naděje, že při použitém časování chytne motor na našlápnutí.
Proběhlo pár testů, tato fotka je jen na ukázku, více se mi ukazovat nechce, můžu jen říct, že vše funguje jak má.
hlava válce
rezonanční výfuk
"spodek"
Přes veškerou snahu zůstat u původního vzhledu pařeza jsem musel sáhnout i na rám, ten původní opravdu není nic pro rychlosti, kterých motorka dosahuje po úpravě. Původní rám jsem nechtěl ničit tak jsem ho schoval a předělal jsem rám z mustanga. Odnesla to i vidlice, která dostala pár výstuh a nová pouzdra.
Kvůli dlouhému časování přišla na řadu klapka, dloho však v seriové podobě nezůstala a podstoupila několik zákroků, které by měly zajistit vyšší výkon v celém rozsahu, především ve "špici".
Nový motor potřebuje i nový karburátor, v plánu jsem měl Dell Orto 21, ale zatím to odkládám, protože jsem se pustil do úpravy Jikova 2920, broušení, leštění, repas, tak by se to dalo shrnout.